30 ساله ها بخوانند!


 






 
زماني که به سي سالگي مي رسيم، مغز ما آهسته و ثابت، مسير يک منحني نزولي را در پيش مي گيرد، اما اين تنزل شناخته شده يک عارضه ي جانبي غيرقابل فرار نيست! بلکه اخيرا گفته مي شود شما مي توانيد با انجام روش هايي تغييرات مربوط به افزايش سن را خنثي کنيد. روش هاي ساده يي که فعال بودن شما را تضمين کند و نيروي ذهني تان را قوي نگه دارد.

اينترنت
 

وقتي در اينترنت جستجو مي کنيد، در واقع مراکز کليدي در مغزتان که کنترل تصميم گيري و استدلال آوري پيچيده را به دست دارند، درگير مي شوند. اين کليک هاي کوچک گاهي از خواندن نيز محرک تر است. جستجو در اينترنت، مدارهاي عصبي را استفاده مي کند که در هنگام خواندن فعال نيستند. استفاده ي بيشتر از گوگل که براي جستجو هدفمندتر است، چرخه هاي قوي تري در ذهن شما مي سازد.

پيشنهاد:
 

چند روز در هفته به مدت بيست دقيقه در اينترنت به دنبال مطلبي بگرديد که همواره مي خواستيد بياموزيد حالا هر چه که باشد! بازيگري، موسيقي و...

ورزش
 

ورزش مي تواند زوال عقل را به تأخير بيندازد. اما مي دانيد که ورزش منظم هم مي تواند زوال عقل را کاملا معکوس کند؟ طبق تحقيقات تمرينات ايروبيک سرعت و شفافيت تفکر را بسيار بالا برده و همچنين بافت نسج مغز را زيادتر مي کند.

پيشنهاد:
 

سه بار در هفته به مدت پنجاه دقيقه پياده روي تند انجام دهيد تا اين تأثير بر روي شما ايجاد شود. براي نتيجه ي بهتر در پارک يا مکان هاي پر درخت اين کار را انجام دهيد. زيرا تأثيرش بيست درصد بهتر خواهد بود.

مسواک
 

مسواک زدن به وضوح با سلامت مغزي ارتباط دارد. اين نتيجه پس از مطالعه بر روي هزاران فرد بين 20 تا 59 ساله انجام شده و مشخص کرده است بيماري هاي دندان و لثه با بدترين بيماري هاي مغزي در سنين کهولت ارتباط دارد. پس به توصيه هاي دندانپزشک تان توجه کنيد و هر روز حداقل يک بار مسواک و هر بار حداقل دو دقيقه مسواک زدن تان طول بکشد.
 

عدم مصرف مشروبات الکلي
 

تا جاي ممکن از نوشيدن مشروبات الکلي بپرهيزيد، با افزايش مصرف الکل حجم مغز کاهش مي يابد. اين مشکل در زنان بيشتر است. زيرا جثه ي کوچک تري دارند و بيشتر در معرض اين خطر قرار مي گيرند.

زغال اخته
 

مصرف زغال اخته سرعت عملکرد مغز را افزايش مي دهد و باعث رشد سلول هاي «هيپوکامپوس» مي شوند. زغال اخته را همراه با غلات يا ماست مصرف و براي فصل هاي بعد فريز کنيد.

با حل جدول سودوکو ده سال جوان تر شويد!
 

سودوکو سرعت انتقال و تصميم گيري در مغز را به نحو عجيبي افزايش مي دهد. اول مي توانيد با پازل ها و جدول هاي ساده که در تمام فروشگاه ها هست شروع کنيد تا در سود وکو حرفه يي شويد!

مديتيشن
 

مديتيشن نيز بر بهبود سلول هاي خاکستري مغزتان اثر مي گذارد و بر رشد مناطقي از مغز که مخصوص کنترل حافظه، زبان و حواس است اثر مثبت دارد. با پانزده دقيقه مديتيشن در روز شروع کنيد، مثلاً در ساعت ناهار يا قبل از ترک محل کار، راست بنشينيد، چشم ها را ببنديد، و به هر چيزي که در زمان حال حسش مي کنيد (چه صداي پرنده يي در دوردست باشد، چه صداي تنفس تان) تمرکز داشته باشيد.
منبع: نشريه 7 روز زندگي شماره 126